Subscribe for a free infosession and find out how to become a Great Place to Work®!
MENU

De ROI van een employee satisfaction survey

 Inzichten door middel van medewerkersbevraging

Om de juiste strategische beslissingen te nemen en goed leiderschap te bevorderen, moeten leiders begrijpen wat echt belangrijk is voor hun werknemers. Een organisatie kan ambitieuze nieuwe doelen stellen, maar als deze niet aansluiten bij de prioriteiten van de medewerkers, wordt het een echte uitdaging om hiervoor een draagvlak creëren. Dit is waar medewerkersfeedback van onschatbare waarde is.

Door nauwkeurig te begrijpen wat werknemers waarderen en waar verbeterpunten liggen, kunnen managers weloverwogen beslissingen nemen. Een sterke 'employee value proposition' versterkt de employer branding, verhoogt de medewerkersbetrokkenheid en bevordert de productiviteit.

Waarom employee experience ertoe doet

Je mensen zijn je concurrentievoordeel, maar alleen als ze een positieve werkomgeving ervaren. Met Great Place To Work® kunnen organisaties de medewerkerservaring meten én verbeteren, wat leidt tot tastbare voordelen:

  • Sterkere medewerkersbetrokkenheid: Wanneer medewerkers het gevoel hebben dat hun stem wordt gehoord, voelt 74% zich meer betrokken op het werk¹.
  • Verbeterde Employer Branding: Een werkgever die luistert, kent zijn unieke sterktes en weet die te gebruiken om topkandidaten aan te trekken. Door te werken met de inzichten van je eigen medewerkers, kanaliseer je perfect de sterke ‘employee advocacy’ hiervoor.
  • Hoger rendement: Organisaties die investeren in employee experience zien gemiddeld 2 keer hogere klanttevredenheid en 25% meer winst².
  • Strategische duidelijkheid: Leiders krijgen een duidelijke roadmap om zich te richten op wat écht belangrijk is en het draagvlak om toekomstige veranderingen te vergroten.

Lees ook "Hoe de stem van de medewerkers jouw organisatiecultuur kan versterken"

BLOG


Praktijkvoorbeelden: Employee feedback als drijfveer

Fluvius, een bedrijf dat de Great Place To Work®-enquête gebruikt, zag hoe medewerkersfeedback een succesvolle transitie kan vormgeven. De resultaten van de employee survey brachten belangrijke sterke punten, zoals hun inzet voor werk-privébalans, aan het licht, en identificeerden evenzeer groeikansen. Door de employee experience als een strategische pijler te omarmen, waarborgden ze continue verbetering via gerichte acties en dialoog op alle niveaus van de organisatie.

Actief aan de slag gaan met medewerkersfeedback is waardevol, zeker als onderdeel van een breder traject. Het behalen van het label moet dan ook gezien worden als ‘de kers op de taart’ binnen een breder geheel, als een meerjarenplan. Door deel te nemen aan de Great Place To Work engagement survey heeft RAFF Plastics zijn employer branding versterkt en de aantrekkelijkheid voor potentiële werknemers binnen de war for talent vergroot, wat bijdraagt aan een sterkere positie op de markt.

IT-bedrijf Easi, tevens de nummer 1 op onze 'Best Workplaces' lijst (>500 werknemers), streeft ernaar hun gezonde bedrijfscultuur en de feedback die ze jaarlijks uit hun employee survey resultaten halen ook op andere domeinen in te zetten.  Zo legt de organisatie in een recent artikel uit dat het lage personeelsverloop ook automatisch het voordeel van continuïteit voor klanten en stakeholders met zich meebrengt.

Wat het je kost om je employee experience niet te bevragen

Uit gegevens van de Great Place To Work® European Workforce Study blijkt een belangrijke uitdaging: medewerkers in België geven vaak aan dat ze een gebrek aan erkenning van hun leidinggevenden ervaren en oneerlijk worden behandeld op de werkvloer. Slechts 44% voelt dat managers hun ideeën echt waarderen. Dit zorgt er ook voor dat we onder het Europese gemiddelde scoren. 

De jaarlijkse Gallup-enquête stelt: "Medewerkers snakken naar prestatiefeedback van hun leiders, managers en collega’s." 80% van degenen die in de afgelopen week prestatie-inzichten ontvingen, rapporteert volledige betrokkenheid.

Organisaties die werknemersfeedback negeren lopen met andere woorden het risico op disengagement, lagere prestaties en een personeelsbestand dat zich ondergewaardeerd en niet gehoord voelt, wat zijn impact heeft op het personeelsverloop.

BlogImage ROIBlog2

Investeren in employee feedback betekent oogsten van resultaten

De winst van een employee survey is duidelijk: geïnformeerd leiderschap, medewerkersbetrokkenheid en een versterkte employer brand. Organisaties die proactief luisteren en handelen op basis van rechtstreeks vergaarde medewerkersinzichten creëren niet alleen een betere werkplek, maar bouwen ook een sterker en competitiever bedrijf.

Great Place to Work speelt een cruciale rol in het versterken van employee voice door bedrijven te helpen een cultuur van vertrouwen op te bouwen. Onze employee engagement survey biedt inzicht in hoe medewerkers zich voelen binnen de organisatie en in welke mate ze zich gehoord en gewaardeerd voelen. Deze gegevens helpen jou als organisatie om gericht te werken aan een betere werkplek. Ben jij klaar om de stem van je medewerkers te versterken? Schrijf je vrijblijvend in voor één van onze infosessies.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


Bronnen:

Siocon, G. (2023, 28 september). Voice of the Employee: All You Need to Know. AIHR. https://peopleelement.com/blog/how-to-make-employees-feel-valued/
MIT CISR Workplace Experience Research
https://www.gallup.com/workplace/357764/fast-feedback-fuels-performance.aspx

Hemingway, R. (2025, 6 januari). The Power of Employee Voice | CIPD ACE Insights Stage [Recording and Summary] - Hive. Hive. https://www.hive.hr/resources/employee-voice-cipd/