Veelgestelde vragen
Great Place To Work®-certificering™ helpt ondernemingen om toptalent aan te trekken en te behouden, de productiviteit te verbeteren, de reputatie te versterken en waardevolle inzichten te vergaren in de cultuur van hun werkplek. Een nieuw proces aanleren kan verwarrend zijn. We staan organisaties die van start gaan met hun certificeringstraject dus graag bij. Hieronder vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen die we van werkgevers zoals jij krijgen.
Algemene vragen
Een goede werkgever zijn draait om meer dan alleen werkomstandigheden of voorzieningen. Wederzijdse relaties op basis van vertrouwen, trots en kameraadschap bepalen of een organisatie op de lange termijn een succesvolle werkgever zal zijn. Het model van Great Place to Work bouwt voort op die principes en is van toepassing op alle organisaties ongeacht hun cultuur of sector.
Ja. Aangezien we een adviesbureau zijn, zijn onze tarieven op maat van de noden en specifieke oplossingen die relevant zijn voor jouw organisatie. Neem contact op met een van onze Great Place to Work-experten om jouw vereisten en de omvang van je investering te bespreken.
Kwaliteitslabel voor goed werkgeverschap
Vanuit het perspectief van Great Place to Work is een sterke reputatie als werkgever pas haalbaar als de interne organisatie zich daar achter schaart. De organisatie kan alleen een geweldige werkplek zijn als medewerkers dat bevestigen. Erkend worden als Great Place to Work kan drie dingen met zich meebrengen:
- Het onderzoek levert een uniek inzicht op rond de vraag of wat je als organisatie doet ook het gewenste effect heeft bij de medewerkers. Het gaat met andere woorden na of je organisatie een goede medewerkerservaring biedt.
- Resultaten in stijgende lijn. In een organisatie waar wederzijds vertrouwen heerst, wordt bijvoorbeeld geen tijd verspild aan onduidelijke communicatie, samenwerking die slecht verloopt of nepotisme. Onderzoek heeft aangetoond dat organisaties met een hoge mate van vertrouwen het onder meer ook beter doen als het gaat om absenteïsme, omzet en het aantrekken van sollicitanten.
- Sterkere reputatie als werkgever. Organisaties die gecertificeerd zijn als goede werkgevers kunnen die erkenning inzetten voor hun communicatie op de arbeidsmarkt en hun aanwervingen. Vandaag de dag zijn werknemers op zoek naar organisaties die aansluiten bij hun waarden, waarbij ze zich in de missie en cultuur kunnen vinden, waar ze zich kunnen ontwikkelen en verder kijken dan enkel de loon- of arbeidsvoorwaarden. De erkenning kan van medewerkers ook ambassadeurs maken, die het imago van de organisatie verbeteren en extern gaan promoten. Een goede werkgever zijn is echt iets waar je trots op mag zijn en dat je intern en met de buitenwereld mag delen. Een positief en sterk werkgeversimago vergroot de brand awareness, helpt om medewerkers aan te trekken en te behouden en onderscheidt een organisatie van haar concurrenten.
De Great Place to Work-labels onderscheiden zich op vier vlakken:
- Vanuit het perspectief van Great Place to Work is een sterke reputatie als werkgever pas haalbaar als de interne organisatie zich daar achter schaart. De organisatie kan alleen een geweldige werkplek zijn als de medewerkers dat bevestigen.
- De filosofie van Great Place to Work draait dan ook niet om tevredenheid. Onderzoek toont aan dat goede werkgevers zichzelf weten te onderscheiden door een hoge mate van vertrouwen, trots en kameraadschap in de organisatie. Ons model bestaat ondertussen meer dan veertig jaar, is nog steeds up-to-date en wordt momenteel gebruikt in meer dan 170 landen. Het vormt een zeer uitgebreid model dat alle aspecten van goed werkgeverschap onder de loep neemt.
- Great Place to Work hanteert strikte criteria om organisaties te erkennen. We helpen organisaties die onze normen niet halen en ondersteunen hen om zich tot een goede werkplek te blijven ontwikkelen. We staan erkende organisaties ook bij in hun verdere ontwikkeling als goede werkgevers.
- Als je organisatie meedingt in het nationale certificeringsproces, kun je ook opgenomen worden in de Europese lijst van Beste Bedrijven. De organisaties die in hun respectieve categorie het hoogst scoren kunnen in de top 125 van Europa terechtkomen. Multinationals kunnen ook in aanmerking komen voor de World's Best Workplaces.
De Great Place to Work-certificering™ binnenhalen is de eerste mijlpaal in ons erkenningsproces. Een organisatie die het proces met het medewerkersonderzoek heeft doorlopen kan op eender welk moment in het jaar een certificering krijgen, zolang ze met het medewerkersonderzoek de drempel van minstens 70% haalt en haar Culture Brief™ met informatie over de organisatie indient.
Vervolgens bepalen we met ons Best Workplaces™-programma de beste organisaties in de pool van gecertificeerde organisaties. Dat gebeurt met een nauwkeurig beoordelingsproces. Op basis van die beoordeling worden de beste werkplekken bekendgemaakt tijdens ons jaarlijkse feestelijke uitreikingsevenement in maart. Organisaties die een plek op de lijst veroveren mogen zichzelf een Best Workplace noemen. Voor elke categorie kunnen maximaal 10 ondernemingen erkend worden met het Best Workplaces-label. De categorieën zijn als volgt ingedeeld:
- Best Small Workplaces™ - organisaties met minder dan 99 medewerkers
- Best Medium Workplaces™ - organisaties met 100 tot 249 medewerkers
- Best Large Workplaces™ - organisaties met 250 tot 500 medewerkers
- Best Extra Large Workplaces™ - organisaties met meer dan 500 medewerkers
Het medewerkersonderzoek van Great Place To Work moet een score van 70% of meer opleveren om de Great Place to Work-certificering binnen te halen. Zodra het onderzoek rond is en je jouw Culture Brief hebt ingediend, komt de officiële digitale certificeringsbadge jouw richting uit. Die blijft 12 maanden geldig. Lees meer over het certificeringsproces op deze pagina.
Gecertificeerde bedrijven met minstens 20 werknemers kunnen deelnemen aan ons Best Workplaces-programma. Gecertificeerde organisaties die het tot de Best Workplaces-lijst schoppen mogen het Best Workplace-logo een jaar lang gebruiken vanaf het uitreikingsevenement in maart. Lees meer over het Best Workplaces-programma op deze pagina.
Er is een verschil tussen de media-aandacht voor de gecertificeerde organisaties en de Best Workplaces.
- Elke organisatie die het Great Place to Work-certificaat toegekend krijgt, ontvangt een logo, een certificaat en een mediatoolkit om intern en extern te communiceren over haar certificering. We wijden ook een stukje van onze website en een post op onze sociale media aan hen. Dit label is in de eerste plaats bedoeld als een tool die de organisatie onmiddellijk na de publicatie kan inzetten in de communicatie op de arbeidsmarkt.
- Procentueel gezien krijgt het exclusieve Best Workplace-label meer media-aandacht dan het Great Place to Work-certificaat. Naast de hierboven vermelde diensten (logo, website, sociale media, mediatoolkit …) wijden onze mediapartners Jobat Media (Mediahuis - ‘Go For Happy Magazine’), Références en Htag een uitgave aan de Best Workplaces. Onze onderzoekspartner Vlerick Business School stuurt ook een persbericht uit en het evenement voor de uitreiking van de Best Workplaces-award krijgt heel wat media-aandacht.
Wees gerust. De resultaten blijven strikt vertrouwelijk. We geven de namen van bedrijven die aan het proces deelnemen maar niet erkend worden nooit vrij. Je hebt niets te verliezen. Het mag dan teleurstellend zijn als je niet erkend wordt voor de lijst waar je je zinnen op gezet had, maar dan nog is het extreem waardevol om het proces te doorlopen. Je houdt er feedback van je medewerkers aan over en kunt onze handige verslagen en analyses inzetten om bruikbare inzichten te krijgen in je bedrijf. We hebben Culture Coaches klaarstaan als je graag ondersteuning krijgt van een expert. En als je er klaar voor bent, probeer je het gewoon opnieuw!
Absoluut! Aangezien we een internationaal instituut zijn met kantoren in meer dan 70 landen wereldwijd, bieden we jou een Great Place to Work-traject met de mogelijkheid om in verschillende landen tegelijk erkend te worden als internationale organisatie. We kunnen het project centraal in goede banen leiden met een van onze landen voorop of je kunt beslissen om het onderzoek in elk land lokaal aan te sturen. Neem vandaag nog contact met ons op om na te gaan wat de beste oplossing voor jouw bedrijf is.