Subscribe for a free infosession and find out how to become a Great Place to Work®!
MENU

Algemene vragen

Wie kan deelnemen aan de employee survey van Great Place To Work?

Een goede werkgever zijn gaat verder dan alleen het bieden van goede werkomstandigheden of voorzieningen. Duurzaam succes als werkgever wordt bepaald door wederzijdse relaties die gebaseerd zijn op vertrouwen, trots en kameraadschap. Het Great Place to Work-model is gebaseerd op deze principes en is toepasbaar op alle organisaties, ongeacht hun cultuur of sector.

Zijn er kosten verbonden aan jullie diensten?

Ja, als adviesbureau stemmen we onze tarieven af op de specifieke behoeften en oplossingen die relevant zijn voor jouw organisatie. Neem contact op met een van onze Great Place to Work-experts om jouw vereisten en de omvang van je investering te bespreken. Bezoek ook onze blog voor meer informatie over onze prijsstructuur en andere nuttige inzichten.

Kwaliteitslabel voor goed werkgeverschap

Wat heb ik te winnen bij een erkenning als Great Place to Work?

Vanuit het perspectief van Great Place To Work is een sterke reputatie als werkgever alleen haalbaar als de interne organisatie hier volledig achter staat. Een organisatie kan pas een geweldige werkplek zijn als de medewerkers dit bevestigen. Erkend worden als Great Place To Work kan drie voordelen opleveren:

  1. Unieke inzichten: Het onderzoek biedt waardevolle inzichten in de vraag of de acties van de organisatie het gewenste effect hebben op de medewerkers. Met andere woorden, het onderzoekt of de organisatie een goede employee experience biedt.
  2. Verbeterde resultaten: In een organisatie waar wederzijds vertrouwen heerst, wordt geen tijd verspild aan onduidelijke communicatie, slechte samenwerking of nepotisme. Onderzoek toont aan dat organisaties met een hoge mate van vertrouwen beter presteren op het gebied van absenteïsme, quiet quitting, omzet en talent acquisition.
  3. Sterkere reputatie als werkgever: Organisaties die gecertificeerd zijn als goede werkgevers kunnen deze erkenning gebruiken in hun communicatie op de arbeidsmarkt en binnen hun talent acquisition. Tegenwoordig zoeken werknemers naar organisaties die aansluiten bij hun waarden, waar ze zich kunnen vinden in de missie en bedrijfscultuur, zich kunnen ontwikkelen en verder kijken dan alleen loon- of arbeidsvoorwaarden. De erkenning kan medewerkers ook veranderen in ambassadeurs, die het imago van de organisatie verbeteren en extern promoten. Een goede werkgever zijn is iets om trots op te zijn en zowel intern als extern te delen. Een positief en sterk employer brand vergroot de naamsbekendheid, helpt bij het aantrekken en behouden van medewerkers en onderscheidt een organisatie van haar concurrenten.

Onze blog licht toe wat een Great Place To Work certificatie onderscheidt van andere labels. 

Op welk punt verschilt de erkenning als Great Place To Work van andere certificeringen voor beste werkgever?

Het Great Place To Work-label onderscheidt zich op volgende vlakken:

  1. Interne steun en de stem van de medewerkers: Een sterke reputatie als werkgever is alleen haalbaar als de interne organisatie hier volledig achter staat. Een organisatie kan pas een geweldige werkplek zijn als de medewerkers dit bevestigen.
  2. Filosofie van vertrouwen: De filosofie van Great Place To Work draait niet om tevredenheid, maar om vertrouwen, trots en kameraadschap. Onderzoek toont aan dat goede werkgevers zich onderscheiden door deze waarden na te streven. Ons model, dat al meer dan veertig jaar bestaat en in meer dan 170 landen wordt gebruikt, onderzoekt alle aspecten van goed werkgeverschap.
  3. Strikte criteria en ondersteuning: Great Place To Work hanteert strikte criteria om organisaties te erkennen. We helpen organisaties die onze normen niet halen en ondersteunen hen in hun ontwikkeling tot een goede werkplek. Erkende organisaties worden ook verder begeleid in hun groei als goede werkgevers.
  4. Nationale en internationale erkenning: Deelname aan het nationale certificeringsproces kan leiden tot opname in de Europese lijst van Beste Werkgevers. De best presterende organisaties in hun categorie kunnen in de top 100 van Europa terechtkomen. Multinationals kunnen ook in aanmerking komen voor de World's Best Workplaces.

Lees ook onze blog om nog meer inzichten te verkrijgen!

Wat is het verschil tussen Great Place To Work en Best Workplace?

Het behalen van de Great Place to Work-certificering™ is de eerste mijlpaal in ons erkenningsproces. Een organisatie die de employee survey heeft doorlopen, kan op elk moment in het jaar een certificering krijgen, mits ze de drempel van minstens 65% haalt en haar Culture Brief™ met informatie over de organisatie indient.

Vervolgens selecteren we met ons Best Workplaces™-programma de beste organisaties uit de pool van gecertificeerde organisaties. Dit gebeurt via een nauwkeurig beoordelingsproces. De beste werkplekken worden bekendgemaakt tijdens ons jaarlijkse award event in maart. Organisaties die een plek op de lijst veroveren, mogen zichzelf een "Best Workplace" noemen. Voor elke categorie kunnen maximaal 10 ondernemingen erkend worden met het Best Workplaces-label. De categorieën zijn als volgt:

  • Best Small Workplaces™: Organisaties met minder dan 99 medewerkers
  • Best Medium Workplaces™: Organisaties met 100 tot 249 medewerkers
  • Best Large Workplaces™: Organisaties met 250 tot 500 medewerkers
  • Best Extra Large Workplaces™: Organisaties met meer dan 500 medewerkers
Wat zijn de criteria om in aanmerking te komen voor certificering?

Om Great Place to Work-certificering te behalen, moet de medewerkersbevraging een score van minimaal 65% opleveren. Zodra het onderzoek is afgerond en je de Culture Brief hebt ingediend, ontvang je de officiële digitale certificeringsbadge. Deze badge is 12 maanden geldig. Lees meer over het certificeringsproces op deze pagina.

Wat zijn de criteria om in aanmerking te komen voor het Best Workplaces-label?

Bedrijven met minstens 20 werknemers die gecertificeerd zijn, kunnen deelnemen aan onze "Best Workplaces" lijsten. Organisaties die een plek op de Best Workplaces-lijst veroveren, mogen het Best Workplace-logo een jaar lang gebruiken vanaf het award event in maart. Lees meer over het Best Workplaces-programma op deze pagina.

Welke media-aandacht geeft Great Place To Work aan de certificering en de lijst met Best Workplaces?

Er is een verschil in media-aandacht tussen gecertificeerde organisaties en de Best Workplaces.

  • Elke organisatie die het Great Place To Work-certificaat ontvangt, krijgt een logo, certificaat en communicatietoolkit om zowel intern als extern te communiceren over hun certificering. We besteden ook aandacht aan hen op onze website en sociale media. Dit label is vooral bedoeld als een tool die de organisatie direct na publicatie kan gebruiken binnen hun employer branding en talent acquisition.
  • Het exclusieve Best Workplace-label krijgt procentueel gezien meer media-aandacht dan het Great Place To Work-certificaat. Naast de eerder genoemde diensten (logo, website, sociale media, toolkit) besteden onze mediapartners Jobat Media (Mediahuis - ‘Go For Happy Magazine’), Références en Htag een uitgave aan de Best Workplaces. Onze onderzoekspartner Vlerick Business School verstuurt bovendien ook een persbericht.
Wat gebeurt er als mijn organisatie niet voldoet aan de vereisten voor de erkenning?

Wees gerust, de resultaten blijven strikt vertrouwelijk. We maken de namen van bedrijven die deelnemen aan het proces maar niet erkend worden nooit bekend. Je hebt niets te verliezen, integendeel. Hoewel het teleurstellend kan zijn als je niet erkend wordt voor de lijst waarop je je zinnen had gezet, is het toch uiterst waardevol om het proces te doorlopen. Je ontvangt rechtstreekse feedback van je medewerkers en kunt onze gedetailleerde verslagen en analyses gebruiken om waardevolle inzichten in je bedrijf te krijgen en actieplannen op te maken. We hebben Culture Coaches om je te ondersteunen met expertise en om de resultaten van de medewerkersbevraging strategisch in te zetten. En als je er klaar voor bent, kun je het gewoon opnieuw proberen!

Kunnen we in verschillende landen deelnemen?

Absoluut! Aangezien we een internationaal instituut zijn met kantoren in meer dan 70 landen wereldwijd, bieden we jou een Great Place To Work-traject met de mogelijkheid om in verschillende landen tegelijk erkend te worden. We kunnen het project centraal in goede banen leiden met een van onze landen voorop of je kunt beslissen om het onderzoek in elk land lokaal aan te sturen. Neem vandaag nog contact met ons op om na te gaan wat de beste oplossing voor jouw bedrijf is.