Artikel: Fluvius
- Klant sinds 2019
- Netwerkdistributeur
- 5794 werknemers
Fluvius, algemeen erkend als het Vlaamse netbedrijf dat verantwoordelijk is voor de aanleg, het beheer en het onderhoud van distributienetten voor elektriciteit, aardgas, riolering en warmte, gaat verder dan alleen operationele verantwoordelijkheden. Met meer dan 5700 werknemers in België, streeft Fluvius ernaar een werkgever te zijn die het welzijn van zijn medewerkers vooropstelt. Hun Great Place To Work-traject weerspiegelt deze toewijding. Ze spraken met ons over hun traject, de uitdagingen waarmee ze als grote organisatie worden geconfronteerd en hun toekomstgerichte strategieën voor blijvend succes.
"De ROI zit in de dialoog die ontstaat op alle niveaus binnen de organisatie, ongeacht onze grootte."
Fluvius' traject
Na een reeks fusies en de oprichting van een op vertrouwen gebaseerde organisatiecultuur, startte Fluvius in 2018 en 2019 met hun Great Place To Work-traject. Het basisonderzoek speelde een cruciale rol tijdens de fusie- en integratiefase en bood waardevolle inzichten in de perspectieven van werknemers. Met een gemiddelde score van 70% behaalde de organisatie in 2020 haar eerste certificering. Hoewel ze de daaropvolgende twee jaar niet gecertificeerd werden, schrijven ze hun aanvankelijke succes toe aan de dankbaarheid van werknemers en de werknemersbetrokkenheid tijdens de coronapandemie. De huidige score van 74% schrijft Fluvius toe aan duurzame interventies die de organisatiecultuur en employee journey blijven vormgeven.
"Het mooie van het Great Place To Work-onderzoek is dat het de stem van de medewerkers vanaf het begin prioriteit geeft en medewerkerstevredenheid (employee experience) positief benadert op basis van wetenschappelijk onderzoek."
Fluvius koos voor Great Place To Work vanwege de afstemming met de doelen en culturele aspiraties van de organisatie. Deze uitgebreide aanpak ondersteunt hun inzet voor het bevorderen van een cultuur van vertrouwen, essentieel tijdens een fusie- en integratiefase.
De uitdagingen van een grote organisatie
Voor een organisatie van Fluvius' omvang kan het verkrijgen van een erkenningslabel op basis van een medewerkersbevraging een uitdaging lijken. Ze pleiten er echter voor dat grotere bedrijven deze uitdaging niet uit de weg mogen gaan. Ondanks de hogere diversiteit op de werkvloer hebben de resultaten van de engagement survey hen geholpen om zowel sterke punten als verbeterpunten te identificeren. Een van die sterke punten binnen het personeelsbeleid is Fluvius' streven naar een evenwicht tussen werk en privéleven, met flexibele werktijden voor technisch personeel en buitendienstmedewerkers en mogelijkheden om op afstand te werken voor bedienden. Door bedrijfsinitiatieven aan te pakken en specifieke acties en dialogen binnen het management en de teams te stimuleren, komt de organisatie effectief tegemoet aan uiteenlopende behoeften. Daarnaast introduceerde Frank Vanbrabant, CEO van Fluvius, het maandelijkse “diner met Frank”, een bijeenkomst waar ongeveer 10 medewerkers rechtstreeks feedback en verhalen met de CEO delen.
Deze inzichten hebben het belang van wederzijds vertrouwen, goed leiderschap, eenheid en een sterk saamhorigheidsgevoel bij Fluvius versterkt. Vanaf de eerste dag worden medewerkers verwelkomd in een 'wij-verhaal', wat bijdraagt aan een samenhangende en inclusieve employee experience.
De ROI in niet-gecertificeerde jaren
Hoewel het behalen van de certificering ongetwijfeld een boost geeft aan de hele organisatie, erkende het bedrijf vanaf het begin dat het cultiveren van een samenhangende 'Fluvius-cultuur' een meerjarig project zou zijn. Ze hebben zich gecommitteerd aan een vijfjarige beoordeling om hun bedrijfscultuur in kaart te brengen en de voortgang bij te houden. Met behulp van het Great Place To Work-platform verzamelden ze waardevolle feedback, waardoor ze sterke punten en mogelijke zorgen binnen de organisatiecultuur konden aanpakken.
Fluvius omarmt het concept van 'gedeeld leiderschap', waarbij van iedereen wordt verwacht dat ze actief hun eigen GPTW-ervaring vormgeven. Gedeeld leiderschap houdt de actieve deelname van alle individuen in bij de mogelijke certificering. Het is een collectieve verantwoordelijkheid, die zowel op bedrijfs- als teamniveau wordt bewaakt, en kan alleen worden bereikt door gesprekken te starten en aandachtig in te gaan op de specifieke behoeften en ervaringen van werknemers doorheen de employee journey. Ongeacht de uitkomst geloven ze dat het echte rendement in het bevorderen van dialoog op alle organisatieniveaus ligt. Elke gelegenheid voor werknemers om hun percepties openhartig te uiten, vertegenwoordigt een waardevol “rendement op investering” en draagt bij tot goed leiderschap. Eventuele verbeteringen of acties die hen dichter bij het doel van medewerkerstevredenheid brengen, worden gezien als positieve rendementen. Zolang de responsgraad hoog blijft, blijft de organisatie waardevolle inzichten verwerven.
Wat na het behalen van Great Place To Work certificatie?
Het behalen van de Great Place To Work-certificering is niet het einde van Fluvius’ traject. Het inzicht dat er altijd ruimte voor verbetering is, zelfs na het behalen van de certificering, motiveert de organisatie om het traject voort te zetten. Door leidinggevenden toegang te geven tot de employee survey tool en hen te trainen in het interpreteren van de resultaten, stelt Fluvius hen in staat om binnen hun teams verantwoordelijkheid te nemen en wordt gedeeld leiderschap opnieuw verankerd in de organisatiecultuur.
De enquête is een strategische pijler geworden die ervoor zorgt dat de employee experience een topprioriteit blijft binnen de volledige organisatie. Als volgend hoofdstuk is het doel van de onderneming om een Great Place To Work-ervaring te bevorderen voor alle interne doelgroepen, aangezien zij ernaar streven dat al hun medewerkers Fluvius beschouwen als een Great Place To Work.