De ‘war for talent’ is nog lang niet voorbij. Uit recent onderzoek blijkt dat de meerderheid van de werkgevers verwacht dat rekrutering in de toekomst nog uitdagender zal worden. Een van de grootste oorzaken is het gebrek aan kwalitatieve kandidaten.
Vaak zijn het organisaties met een sterke Employer Branding strategie die erin slagen het beste talent aan te trekken. Het is dus belangrijk te weten hoe je als werkgever wordt gezien, maar ook jullie corporate image actief te communiceren naar de buitenwereld.
De manier waarop je als organisatie over jouw organisatiecultuur communiceert, speelt een essentiële rol in het rekruteringsproces en personeelsbeleid.
In dit artikel delen we 9 tips om je Employer Branding strategie te versterken.
Zorg voor externe bevestiging
Wanneer je een hotel boekt, lees je hoogstwaarschijnlijk eerst enkele recensies. Op dezelfde manier is externe erkenning steeds belangrijker geworden voor werkzoekenden.
Wereldwijd verdienen elk jaar duizenden organisaties Great Place To Work Certificatie™. Het ‘label’ is een positieve erkenning van je organisatiecultuur en medewerkerservaring, en dit door je eigen werknemers. Verschillende gecertificeerde, Belgische organisaties geven aan dat sollicitanten tijdens gesprekken spontaan naar dit label verwijzen als een van de drijfveren om te solliciteren.
Plaats je waarden op de voorgrond
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 86% van de millennials bereid zou zijn een lager salaris te accepteren als ze daardoor kunnen werken bij een organisatie waarvan de missie en waarden overeenkomen met hun eigen overtuigingen. Wetende dat werknemers op zoek zijn naar een doel en een manier om impact te hebben, moet de organisatiecultuur dit ook weerspiegelen, vooral naar de buitenwereld toe.
Zet je sociale impact centraal, van je kernactiviteiten tot liefdadigheidsprogramma’s. Visualiseer je waarden op je website en toon aan dat deze omgezet worden in acties.
Deel je organisatiecultuur met anderen
Binnen talent acquisition blijken vrienden en familie van werknemers de beste ‘job referrals’ te zijn. Zorg voor werkplekervaringen waardoor medewerkers trots zijn om met hun persoonlijk netwerk te delen wie hun werkgever is. Organiseer bijvoorbeeld een unieke teamactiviteit of bied mogelijkheden voor gemeenschapswerk. Zo zullen mensen van nature enthousiast vertellen over het nieuwe bos dat ze geplant hebben, of over hoe ze vluchtelingen geholpen hebben.
Ontdek hoe een goede employer branding strategie jouw talent acquisition strategie kan versterken.
Val op
Wat maakt jouw organisatie uniek? Moedigt jouw organisatie personeel aan om tijdens de werkuren tijd te investeren in vrijwilligerswerk? Is er een beleid voor betaalde vaderschapsrust? Neemt jouw organisatie het voortouw in de vierdaagse werkweek? Wat jouw werkplek anders maakt, zorgt ervoor dat mensen over je gaan praten.
Maak jezelf zichtbaar in de gemeenschap
Een organisatie met een sterke Employer Branding strategie is zichtbaar in de gemeenschap en streeft er voortdurend naar haar waarden na te leven.
Een goed voorbeeld hiervan is Salesforce, een organisatie die inclusie en diversiteit op de werkvloer hoog in het vaandel draagt. In 2019 nam Salesforce wereldwijd deel aan maar liefst 25 “pride”-vieringen. Op deze manier slaagde de organisatie erin om zowel haar medewerkers als de bredere gemeenschap te laten zien waar ze in gelooft en haar sterk diversiteitsbeleid te benadrukken.
Maak millennials gelukkig
Millennials zijn belangrijke wervers en merkambassadeurs. Een recente studie van onze Amerikaanse collega’s toont aan dat millennials werkzaam bij ‘Best Workplaces’ 149 keer meer geneigd zijn hun organisatie extern aan te bevelen. Bovendien zullen millennials tegen 2025 75% van de wereldwijde arbeidsmarkt vertegenwoordigen.
Begrijp wat millennials drijft, handel ernaar, en de mond-tot-mondreclame zal automatisch volgen.
Zet in op je diversiteitsbeleid
Wie je aanneemt, zegt veel over wie je bent en waar je voor staat. Een goed personeelsbeleid en diversiteit op de werkvloer tonen aan dat je verschillende ervaringen en standpunten binnen de organisatie waardeert. Als diversiteit echt een (kern)waarde is binnen het bedrijf, kun je dit zeker ook extern uitdragen. Zorg voor authentieke testimonials of verhalen van echte medewerkers die hun eigen, authentieke stem laten horen.
Gebruik media om je verhaal te vertellen
Als een foto meer zegt dan duizend woorden, dan is een video er een miljoen waard. Sociale media zijn bovendien een krachtig medium om visuele verhalen over te brengen.
Doe als Juvah en zet bereidwillige medewerkers voor de camera om je organisatiecultuur en ‘employee journey’ toe te lichten. Het hoeft niet altijd professioneel te zijn. Unieke momenten gefilmd met een smartphone zijn authentiek en eerlijk, en laten de wereld je informele kant zien. Deel deze beelden op je website, vacaturesites en sociale media.
Neem deel aan Certification Nation Day
Naast het feit dat elke organisatie die ons certificaat behaalt, een aparte webpagina en marketing toolkit krijgt om zijn status als fantastische werkgever te promoten, zijn er nog extra mogelijkheden voor zichtbaarheid.
Elke organisatie op de nationale, Europese en globale lijsten is Great Place To Work-Certified. Dit betekent dat deze organisaties automatisch kunnen deelnemen aan Certification Nation Day, een wereldwijd initiatief van Great Place To Work waarbij alle erkende organisaties virtueel gevierd worden.
Deelname aan de internationale conversatie en het gebruik van de #GPTWCertified hashtag zorgen voor een krachtige merkassociatie. Bovendien vergroot dit het bereik van de organisatie op zowel nationaal als internationaal niveau.
Een gerespecteerd merk hebben, betekent niet automatisch dat je bedrijf ook als een fantastische werkplek wordt beschouwd. Achterhaal hoe potentiële werknemers je organisatie waarnemen, hoe je wilt dat je organisatie wordt gezien, en optimaliseer zo de wervingsstrategie van je organisatie.
Schrijf je nu voor een van onze aankomende infosessies en kom meer te weten over certificering!