Dirk Buyens geeft de fakkel van CEO GPTW België door aan collega Koen Dewettinck.
Begin februari 2024 zal Prof. dr. Dirk Buyens na 21 jaar de fakkel van CEO van GPTW België doorgeven aan zijn Vlerick collega Prof. dr. Koen Dewettinck. Met een flinke dosis ervaring in het meten van werknemersengagement en het optimaliseren van werkplekcultuur, versterkt Koen Dewettinck het managementteam om de succesvolle koers van afzwaaiend CEO Dirk Buyens verder te zetten.
“We kijken ernaar uit om het roer van ons schip in handen te geven van Koen. Hij is de geknipte persoon om de Belgische tak verder op de kaart te zetten in de wereld van Employer Branding labels waar de eigen medewerkers het laatste woord hebben om hun bedrijf te erkennen”, vertelt Dirk Buyens, voormalig CEO van de organisatie.
Koen kan terugvallen op meer dan 20 jaar onderzoekservaring in hoe organisaties een boost kunnen geven aan het engagement en de prestaties van hun werknemers. Koen is professor Human Resource Management en partner van Vlerick Business School en adviseert talloze organisaties op vlak van werknemersprestaties, bedrijfscultuur en teamklimaat.
Dirk Buyens heeft Great Place To Work in België opgericht. Met dit initiatief bouwde hij een organisatie uit waarmee Vlerick Business School bedrijven uitlicht die respectvol met hun medewerkers omgaan en ‘goed werkgeverschap’ vooropstellen. Meer dan 2000 Belgische organisaties werden doorheen de jaren bevraagd met de Great Place To Work methodologie onder leiding van het GPTW team waarvan de dagelijkse leiding sinds 2022 in handen is van manager Astrid Vandenbroucke, die het team vervoegde na jarenlange ervaring in onderzoek voor bedrijfsactiviteiten van Vlerick Business School.
Great Place To Work erkent vandaag werkplekken in meer dan 170 landen op verschillende continenten en maakt onderzoek mogelijk bij multinationals overal ter wereld. De Europese Commissie kwam in 2002 met haar plannen voor Great Place To Work om op die manier in heel Europa goed werkgeverschap te stimuleren. De Belgische tak zag het levenslicht in 2003 in samenwerking met Vlerick Business School. Het kreeg een duidelijke missie mee: zoveel mogelijk Belgische organisaties ondersteunen om een Great Place To Work For All te worden en dit op basis van de inspraak van de eigen medewerkers.
Het Great Place To Work-certificeringslabel wordt toegekend op basis van medewerkers-ervaringen die beoordeeld worden met behulp van het Trust Index model. Dat model werd internationaal ontwikkeld gedurende veertig jaar aan kwalitatief en kwantitatief onderzoek met antwoorden van miljoenen medewerkers overal ter wereld. Die gegevens gebruiken ze nu om benchmarks te bepalen voor de werkomstandigheden wereldwijd. Zo geven ze organisaties onschatbare inzichten over hoe mensen interageren met en op de werkplek.